Monday, December 24, 2012

Demi Palestin


Semalam, saya mencuri peluang singgah ke TV Al-Hijrah sempena program DEMI PALESTIN...seronok sgt berada di kalangan org2 yaneg mengambil berat saudara kita di Gaza. Tapi sy tak tunggulah sampai mlm. petang tu terus blk..

Flash mob dari remaja Haluan 

 Sharing Moment bersama selebriti sukarelawan ke Gaza,
 Zoey Rahman, Zain Saidin & Maulana.

singgah sebentar sbg tanda sokongan padu buat saudara ku di Palestin...


Demi sesungguhnya,bila sy mengikat mafla di kepala,
sy jadi sgt bersemangat.rasanya seolah bersama saudara kita di GAZA.



Khaibar khaibar ya yahud jaisyu Muhammad saufa ya’ud..
laungan membangkit semangat,
dan sy tiba2 merindu syahid..

Thursday, November 29, 2012

Makanan Sihat Cara Saya


Hari ini saya nak cerita pasal makanan sihat..bila usia menginjak tua ni, baru nak sedar yg makanan berkhasiat tu penting…selalu dok belajar Rasulullah  saw seorang yg menjaga makan dn cara makan. Sbb tu takde masalah obesiti kalo kita betul2 ikut kaedah Islam ajar.

Saya pun mengooggle la makanan sihat…rupa-rupanya cara pemakanan orang jepun juga menghampiri kaedah Islam. Ada la yg tak Islamnya seperti mkn ikan atau sotong mentah. Yang tu kita takyah ikut.
Yang saya tertarik ialah, Jepun menitik beratkan apa yg dimakan..sbb tu kita tgk orang Jepun kurus-kurus..mereka makan nasi dan lauk2 yg direbus atau dibakar. Dan makan mereka agak tawar. Mereka suka rasa asli lauk tersebut tanpa byk perasa tambahan .Orang jepun ni jugak mmg gila sayur.

Kebanyakan makanan kita pulak bergoreng dan berlemak. Kita terbiasa makan makanan yg cukup rasa pedas+masin+manis…semua nak kena ada.Sebab tu kita bulih tgk beza saiz badan orang Jepun dgn orang Malaysia.

Wanita jepun yg berusia 70 tahun pun masih relaks je panjat gunung…kita ni, umur 30 je da mula menjemput pelbagai penyakit.

cantikkan? tp sy takdelah hias cantik camni..
tak pandai..hias ikut suka je..
Mereka biasanya makan apa yg diingini tetapi dalam kuantiti yg sedikit. Tak mcm kita, kalo belasah mmg tak ingat. . (Rasulullah saw pun tak ajar kita mkn byk)..Orang jepun juga akan menghias cantik makanan mereka supaya bila makan mereka dapat menikmati kecantikan makanan dan secara tak langsung mereka akan mengunyah dgn perlahan utk penghadaman yg baik. Jadi mereka akan cepat kenyang (kan mmg Rasulullah suruh kita kunyah 40 kali..kita tak ikut, tp org jepun lak ikut.)

So, mulai skang, saya mula biasakan makan makanan yg simple dan kurang rasa. Lebihkan sayur bila makan…bawak bekal ke opis dan elakkan makan makanan luar. Pagi tadi sempat masak sup sayur yg simple dan daging grill gaya jepun...mmg simple la..pastu penuhkan lunch box dgn sayur...lalala.
Selamat makan makanan sihat khadeeja! (opss..tak dapat snap gambar lunch box saya sbb hanset sy tade camera..hehe)

Tuesday, October 2, 2012

Hari-hari terakhir di MACIT Content

Ku lalui hari-hari terakhir di department content..pasni aku akan ke MACIT Training pulak...nape? sbb tak larat dah nak tgk pc lama2...so lepas ni jawatan akan bertukar, dari Instructional Designer kepada Training Executive.

Sekarang siapkan sisa2 kerja. Tapi byk sgt kenangan sebagai ID. setakat balik lewat malam, atau tak balik rumah langsung demi menyiapkan Storyboard tu mmg biasa. Telinga pulak kena tebal utk mendengar setiap komen dari client. Ada masa terlalu tak tahan penat dan stress, mengalir jugaklah airmata ni..dan akhirnya aku mohon undur diri..rasanya ku ingin ubati hati..tak berjaya menjadi guru, biarlah aku kerja yang membolehkan aku keluar ke sana-sini..kan?

And one thing that i'm gonna be miss, pasni dah takleh kacau Anis..tade lg org yg suka gaduh ngn dia...aman la skit dia tanpa gangguan dr aku kot..hehe..tggu la jiranku di department baru pulak yg bakal kena kacau ngn aku..ngeh3!..

Thursday, September 27, 2012

Pink Masjid Putrajaya

Siang tadi, aku ke Shah Alam. Teman Fiqah cari tudung untuk majlis perkahwinan dia. Dan aku la yg terlebih excited. Macam masa Iffah kawen, aku jgk yg paling tak sabar tggu majlis. Masa kitaorg jalan2 kat PKNS, aku terjumpa jubah warna 'pink Masjid Putrajaya'.Macam nak terlompat keluar jantung aku. Bukan apa, warna kain, jenis kain, dan potongan jubah tu sama seperti yang pernah aku lakarkan untuk majlis tak jadi aku dulu..ia kosong tanpa sebutir manik pun. Indah sekali...seperti dalam bayanganku..


Warna ni la yg aku dok suka amat tu


Aku belek2 jer jubah tu, kalo ikutkan hati nak jer beli. Tapi gaji pulak blm masuk..Beli je la kan? simpan...senang nak kawen baju dah siap..heheh..berangan la Cik Sufi oii...Tapi jujurnya aku mmg suka sgt warna dan kain jenis tu..Smg Allah mengizinkan aku utk memakainya pada majlis ku nanti..bila..dgn siapa, Allah lebih mengetahui..biar Allah yg tentukan, kerana Dia lebih Mengetahui tentang hambaNya ini...:)

Saturday, September 22, 2012

Terbangnya hatiku bersama terbangnya kamu

Tatau apa yang ku rasa...masa Hanan melangkah masuk meninggalkan kami, aku rasa macam hati ini ikut sama...ahhh....mmg tak dapat nak menangis..terlalu sedih..kehilangan kawan baik. Kawan berjalan, kawan bercerita...kawan menangis...

Aku mmg rapat sgt dgn Hanan..persahabatan kami unik...aku guru, dia pelajar..tapi kami jd sahabat...semua rahsia kami kongsi..dialah penyimpan mohor besar rahsia2 ku...dari sekecik2 perkara hingga sebesar2 perkara kami kongsi...lepas dia pegi...aku rasa mcm blur...blurr sgt...

Lin telefon masa aku di airport..
"you jangan sedih sgt tau," pesan Lin berulang kali.
jangan lah pesan gitu, hampir nangis dibuatnya....

Aku menjadi akrab dgn Hanan. Lepas mak ayah takde..aku mmg byk luang masa dgn Hanan je. 5 tahun nak berjauhan dgn dia..mmg blur la...

Hai ikal, si Arai ini tertinggal dalam mengejar cita2....entah bila Allah akan sampaikan aku ke sana....

"Masa muda masa yang berapi-api' (Haji Rhoma Irama)

Bermimpi la kawan...Tuhan akan memeluk mimpi2 mu....

Wednesday, August 29, 2012

too tired!!

sufi rasa tak larat sgt2!
 malam ni sufi nak angkat bendera putih...
saya terlalu penat la en boss...
dan semangat sy sudah tiada...
sy tak mampu nak kreatif lagi utk design SB ni...







sy penat...penat sgt ya Allah...
penat kerja untuk manusia yg zalim...

Sunday, August 26, 2012

Habibati



"Assalamualaikum ya habibati"
...wahhhh damainya ucapan itu...
selepas membaca msg tu, aku tersenyum senang....
msg dari org yg kusayang dan dia menyayangi ku tentunya...
bagaimana dapat aku rasakan kasih sayangnya?
hampir setiap minggu dia akan call utk berkongsi cerita
minta pandanganku setiapkali punya masalah
memberitakan padaku bila ada khabar gembira
dan dia sgt manja denganku...
kerana apa?
kerana aku umminya..

pelikkan seorang wanita yg blm berkahwin punya anak berusia 16 tahun.
itulah anakku..yang menyayangiku
yang menggelarkan aku ummi sejak 6 tahun lalu
sejak aku mengenalkan diriku sbg gurunya
anakku ini sgt istimewa
akhlaknya penuh halus
dan yang masih tidak ku fahami 
bagaimana diriku yg serba kekurangan ini  
seolah bertapak istimewa di sudut hatinya
setiapkali anakku memuji2 umminya ini
aku jadi malu...malu pada Allah...
kerana Allah yang Maha Baik menampakkan kebaikan ku dan menutup keaibanku

anakku ini sering bertanya
Ummi, sudah ketemu Walid?
lalu aku ketawa
tidak mudah anakku, tidak mudah...
ummi mu ini tidak punya apa2 yg istimewa utk menjadi zaujah sesiapa

skang baru kufaham betapa indahnya menjadi ibu
sekalipun aku tidak pernah melahirkan dia
tp layanannya padaku seolah2 aku ibunya
dan pesananku padanya
"Jadi ulama' utk ummi ye..."
teringin kulihat dia sbg seorang yg faqeh dalam agama bila dia besar nanti.


ni gambar hiasan comelkan kecit2 pakai serban..

indahnya bila digelar ummi...

Terima kasih wahai Allah, 
pinjamkan aku kasih sayang seorang anak
sekalipun aku belum dipilih untuk memiliki kasih seorang suami...



Friday, August 24, 2012

jammed dan keretapi

Alhamdulillah...aku selamat tiba di stesen Kajang pg ni...pening2 jugak kepala ni..tapi bestla jugak naik tren...tido je keja..mmg Allah sediakan satu seat je utkku..maklumlah masa beli tiket cuma satu seat koc tempat tidur je ada kosong...terima kasih ya Allah.

tapi semalam hampir2 aku ketinggalan keretapi..yelah dengan penuh yakin aku ngn kak long mentafsirkan jam 19.06 tu sbg jam 9.06 mlm...pandai sungguh kami mengira sistem 24 jam kan?hik3!! dah la dua2 pernah jd cikgu math..mmg bijak...hehe..ntah cemana aku leh salah kira..

abg kamal dan kak rah masih lg siap2..nak hantar aku..tp sbbkan aku kata tren kol 9 drg lepak2 la dulu..yang aku lak...masa dah siap mandi2 tu aku cuba kira balik..19.00 tu jam brp..aik...bila aku kira kali ni dia jadi jam 7.00 pulak..aku ulangkira lagi...ishhh betullah jam tujuh. Alamak!!skang dah kol 5 ptg..aku ada 2 jam utk sampai ke stesen wakaf baru...nak mati aku ni! aku terjerit2 panggil kak rah dan abg kamal...

"abg kamal, ja salah kira, bukan pukul 9 tp pukul 7...abislahh...." cemas gila masa tu.
Apalagi kami semua mcm lipas kudung...kak rah dan anak2 dia suma kalut angkut brg2 drg...aku pun main belasah je bersiap..bedak?perfume?semua tu lupakan jelah..tak sempat ni..kritikal!!

Jammed!!byk betul jammed..mmg kat kelate terkenal dgn raya jammed...cuak sgt, abg kamal lak ingat2 lupa jln ke stesen, tersalah jln lg...akhirnya...kami sampai di stesen 10 minit sebelum pukul 7...Alhamdulillah....

lepas naik tren, aku terus solat jamak takdim maghrib, isya'..solat je kat katil..nak gi surau mmg jauh nak lintas koc...lepas solat aku main2 laptop dll..pastu tido....wahhh..lama rasanya tido dlm tren ni...asyik2 terjaga, blm pagi2 jugak...tp best la koc ni...privasi la..tutup je tirai, kita dgn dunia kita la...baguslah utk muslimah..nk tido ada tirai..

ok, hari ni dah bleh start wat keja..nak submit isnin ni..sempat ke?blm puas raya dah kena sambung keja....huhuhu..

Saturday, July 28, 2012

Maafkanku Ramadhan..

Maafkanku Ramadhan...

Telahku mungkiri janjiku lagi
Semalam...aku berlaku kejam,

Sampainya hatiku berbuka dgn juadah sedap
Sedangkan saudaraku di Somalia tidak mengenal sahur atau berbuka


Sampainya hatiku berbuka dgn juadah mahal
Sedang saudaraku di Rohigya nyawanya tiada lagi berharga


Sampainya hatiku bersuka ria gelak ketawa,
Sedangkan saudaraku di Syria tangis jerit dgn zalim bedilan Assad


Aduhai Sufi, di mana hatimu?
sedapkah nasi yg kau telan?
lazatkah air yg kau teguk?

Puasakah engkau Sufi jika nafsumu masih seronok meminta kenikmatan.
Sufi, berpuasalah dari makanan yang lazat...
tidakkah kau punya hati?
ku bergembira sedang airmata saudaraku mengalir hiba
dan ketakutan terus menyelubungi hidup mereka...



Wahai Allah bantulah saudara2ku yg tercinta...

Tuesday, July 24, 2012

Laluan Pencuci

Suatu petang di opisku,

Teet...teeett...

Message Received,
Akak, kita sedih la semua orang balik kampung. tinggal kita je...

sender,
adik

Reply,
Alah relaks la, akak kan ade..takyah sedih2 jab lg akak balik.

Message sent.

Petang Jumaat lalu, sehari sebelum Ramadhan mmg ramai yang berpusu2 balik ke kg halaman..masing2 taknak melepaskan peluang untuk berbuka puasa dengan keluarga. Housemateku msg nyatakan kesayuan hati kerana tak dpt pulang ke kg.

Tak sedih kah aku bila mana semua orang menyambut Ramadhan dengan ibu ayah dan keluarga masing2 sedang aku cuma berdua dgn housemateku...bohong la tak sedih kan? cuma kupujuk adik..Usah fokus pada kesedihan..ada byk lagi dlm Ramadhan yang perlu kita fikirkan..dtgnya Ramadhan ni bukan permulaan pesta bersuka ria tapi pesta Ibadah...yang perlu disedihkan ialah jika tidak dapat mengisi Ramadhan dengan sebenar2 pengisian.

Dan adik senyum...kami merancang pengisian Ramadhan kami...smg Allah mengizinkan untuk kami menjadi lebih baik bila keluar dari Laluan Pembersih ini...entah kenapa bila sebut Ramadhan aku terbayangkan Car Wash...yup car wash...pelik kah? ntah la..aku rasakan Ramadhan seperti laluan khas yg kita akan lalui..dibersihkan, disucikan hati dan diri melalui puasa jasmani dan rohani , 



  1. puasa dari makanan sedap2 waktu berbuka dgn makanan paling simple. 
  2. puasa tutur kata dari perkataan yang Allah tak suka, dgn berzikir & mengaji
  3. puasa mata dari melihat yang Allah murka, dgn menatap lembaran Al-quran
  4. puasa telinga dari mendengar kata2 keji dan sia2, dgn memasang headphone ngaji demi mengelakkan mendengar kisah2 manusia
  5. puasa hati dari segala prasangka, dgn setiasa memandang segalanya dari Allah.



maka kita akan keluar sbg seseorang yang baru...smg begitu...amin..


Tersangat rugikan kalo kita lalui Ramadhan cuma ikut berpuasa tp tiada apa2 perubahan yang baik pada diri..



p/s: aku sebenarnya merindui Ramadhan terakhir bersama ibuku..Ramadhan terakhir aku menatap wajah berkedut seribu itu...yang hingga kini kurindui untuk mengucup pipi tuanya..pedih hati ini bila memaksa diri meyakini aku takkan mampu memeluk lg ibuku..serindu mana pun aku padanya..tetap aku tidak mampu...

Ya Allah sejahterakanlah kedua orang tuaku, ampunilah mereka dan tempatkan mereka di kalangan org2 yang Engkau kasihi.



Wednesday, July 11, 2012

aku dan kasut tidak serasi bersama...

Aku dan kasut tidak pernah mampu bersahabat lama...paling lama 6 bulan kasut ku bertahan, akhirnya tapaknya tercabut..dan paling sekejab sehari...hihihi..pernah lihat orang cuma pakai sehari kasutnya dan terus rosak? aku la orang itu...balik dr kerja, bila ku pusing mahu periksa kasut. tengok2, tapaknya sudah bolong...huhuhu...hancur akibat pergeseran dengan tar yg panas, barang kali...
kasut kedua bulan Jun..ntah ke brp untuk tahun ni..hehe

aku jadi berhati2 dalam memilih kasut...dari seorang yg tidak kisah tentang fesyen kasut, aku terpaksa cerewet.. bukan memilih yg berstail tp memilih jenis tapak kasut yg agak2 boleh tahan lama sedikit...

Bulan Jun saja aku terpaksa melambai sayu bila dua pasang kasut ku diangkut Kak Mun masa memgutip sampah di level ku...ohh...belum puas aku menikmati kasutku yg cantik...sudah terpaksa dibuang kerana tapaknya sudah boleh di masuki air dan pasir...hehehe....dilihat dari atas cantik..tapi tapaknya..patah dua ku kerjakan...

dalam tempoh sebulan, ini kasut ku yg ketiga...huhuh...kawan2 ku pelik dgn kaki ku, housemate ku juga tergeleng2 kepala, mama juga jadi tukang ketawa setiap kali aku tunjukkan tapak kasutku yang rabak..Hanan sampai lupa kasut ku jenis yg mana, kerana aku terlalu kerap menukar kasut..Aku aku sendiri lagi pelik dengan kakiku..apa ini kaki atau batu?berjalan kasar? tidaklah...aku rasa ok jer, masih lagi kategori sopan kalo berjalan..jalan berseret? tidak...aku ini cikgu kawad kaki di sekolah, mana boleh cg kawad jalannya seret..jalan hentak2? tidak lah...bukan aku suka membentak2..hehehe...lalu apa?ntah laa...

kawan2ku mencadang kan aku menandakan jangka hayat utk setiap kasut yang aku beli...nanti aku cuba buat..utk yang dah lepas takpelah..yang akan dtg...nak tau jugak ye brp byk kasut dalam setahun telahku rosakkan...org lain beli kasut byk2 buat koleksi di rumah. tapi aku. org yang paling kerap beli kasut, tp di rak kasutku cuma ada 2 pasang kasut ku..pelik lagi kan? hik3!!

Tuesday, July 10, 2012

Di mana hatiku?

Imam Al-Ghazali pernah berpesan ” Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika tidak engkau temui juga, carilah hatimu ketika duduk takafur mengingati mati….. Jika engkau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati”




Friday, June 22, 2012

Duhai bakal pemakai kain kafan

"Duhai pemakai kain kafan, masih kah kau ingin ketawa senang, 
sedang kafanmu sedang dicarik-carik"




Pagi ini, aku diberitakan dgn kematian anak jiranku..kak siti bgtau dia akan lambat ke office, dan aku turut serta menziarahi keluarga si mati sekalipun aku bukanlah kenalan dekat mereka..aku cuma dikenali mereka sbg cikgu kepada kawan kakak si mati...ermm..jauh kan?


Lama..lama aku duduk di tepi pintu, memandang jenazah di tengah ruang tamu. Tetamu yang datang sudah beberapa kumpulan bersilih ganti..namun aku tetap di tepi pintu..ibu si mati menghampiri ku dan bertanya,
"Cikgu cam kah si arwah?," lembut dia bertanya, barangkali pelik dgn kehadiranku yg agak lama...
"Tidak, sy tak sempat cam," balasku..beberapa kali je aku pernah dtg ke rumah ni, menjemput Hanan yg bersahabat dgn kakak arwah.



Dan..aku terus di situ, kulihat rata2 yg hadir menitiskan airmata..namun tidak aku..apakah keras hatiku? tidak..aku sedang memikirkan bagaimana jika yg terbaring kaku itu adalah jasad ku? apa yg aku akan rasakan ketika itu? takutkah utk ke alam kubur? takutkah aku untuk bertemu dgn Pemilik ku yg sebenar? Takutkah aku tatkala disoal  Mungkar dan Nakir?


Kenapa perasaan takut sahaja yang ada? di mana rasa rindu pada kematian? rindu bertemu Tuhan? dan aku tahu...perasaan rindu itu juga takut untuk hadir...kerana apa kerana aku dgn beraninya masih terus-terus melakukan dosa...


rindu itu kerana cinta...dan bila cinta kita akan melakukan apa yg disukai oleh org yg kita cintai sahaja..sedang aku ini..bibir ralit menyatakan cinta pada Allah, namun hati dan anggota lain liat utk tidak melakukan dosa. Rinduku berbelit gusar...takutkan balasan terhadap perbuatan ingkarku...


Dan aku ingin mencari saat di mana aku berani merindui kematian...
merindui untuk bertemu Allah yg kucintai...






Tuesday, June 19, 2012

Amanah pada 86,400 saat

Siapakah anda?
cikgu?
peniaga?
pengarah filem?
designer?
doktor?
pekerja am?
nelayan?
atau sekadar suri rumah?

Para suri rumah la jika ada lebihan masa setelah menguruskan rumahtangga, jgnlah persiakan dgn menonton rancangan2 TV semata, sinetron demi sinetron, Nona, Melodi, Mentor, dll lg...saje rehatkan diri setelah penat ke hulu ke hilir mengemas rumah, cuci pakaian, jemur kain, ke pasar, amik anak sekolah, masak dll...tidak..bukan itu caranya...jadi suri rumah yg berilmu..guna masa terluang utk menghadiri majlis ilmu itu lebih baik.

tak kiralah sape pun kita, 
pekerja ke,
surirumah ke,
peniaga ke,
pengarah filem sekali pun,
kita tetap akan ditanya...
ditanya ttg masa...
setiap detik yg kita lalui bakal dipertangungjawabkan..
apakah diisi dgn sesuatu yg mengundang redha Allah atau murkaNya.

Ada seorang ulama, setelah penat dgn urusannya, dia mencuri peluang utk berehat, tahu apa rehatnya? solat sunat, kawan...solat sunat! kita? rehat kita adalah di depan Tv sambil mulut tak sudah2 mengulas balik apa yg ditayangkan sambil tangan terus-terusan menyuapi makanan utk dikunyah...jadinya badan semakin tebal, otak semakin bebal...maaf kawan, aku tidak megatakan orang lain bebal..aku sedang mengutuk diri sendiri, kerana aku adalah manusia leka...ada masa aku rasa malas utk buka kitab, menekuni ilmu2...aku lebih selesa memilih FB atau movie sbg hidangan waktu lapang...teruk sekali...

konon bagus, menghadiri majlis ilmu setiap minggu tp, bila dimuhasabah balik, di luar waktu mencari ilmu itu, apakah jam-jam lain, minit-minit lain, saat-saat lain, aku isi dengan sesuatu yg Allah redha? ya Sufi...tanya diri tu selalu, Allah redha tak dgn apa yg tangan, mata, telinga, hati, mulut mu sedang lakukan saat ini? soalan keramat " apakah Allah redha dgn perbuatanku ini?," 



Bagi yang punya kerja untuk dikerjakan pula, merasakan hari2nya penuh dan padat...ke sana kemari jumpa client, presentation projek, dan sbgnya...soalannya satu, apakah Allah redha dgn kerja kita? jika tenang hati menjawab, "ye insyaAllah Allah redha dgn kerjaku ini," maka insyaAllah kita melakukan kerja yg baik, namun andai mulut mengatakan "ye Allah pasti redha", namun di sudut hati terbit rasa bersalah, pasti ada yg kurang menepati syariat dgn kerja kita..apa? cuma kita yg tahu...timbang dgn ilmu bukan dgn nafsu...timbanglah pasti ada yg tidak beres dgnnya, cara kita bekerja, atau sumber kita bekerja, atau hasil kerja kita kita itu bakal memudharatkan atau memberi kebaikan pd umat...sekali lagi kukatakan timbang guna ilmu bukan dgn sekadar hujah utk membenarkan tindakanmu..

Ada seorang guruku, tidak bisa dihabiskan waktu dgn bersantai2 di depan TV, jika dia seketika menonton rancangan2 yg melekakan, hatinya terus diterpa rasa bersalah..takut dgn soalan Allah, "apa yg kau buat jam 3.31 ptg td?" apa nak dijawab? mahu dijawab dgn "menonton Anugerah?"...ermm...lalu guruku itu selalunya jika dia tidak di dapur menguruskan hal rumahnya, pastinya dia di meja depan meneliti buku2 dan kitab2 yg tersusun byknya...betapa aku cemburu dgn istiqamahnya beliau dalam mengisi masanya dgn kerja yg bermanfaat...

dan aku, setiap hari berazam utk amanah pada setiap 86,400 saat setiap hari yg Allah pinjamkan utkku ini...namun setiap hari juga aku keciciran utk menjadi org yg benar2 amanah dgn waktu...Ya Allah semoga Kau ampunilah lalai lekaku...amin..

Monday, June 18, 2012

naik lagi??

Perkara yg tak pernah kualami..berat badan naik menghampiri 60kg...
wahhh...apa dah jadi? 
aku pun tak pasti berat badan ni naik bila sedih ke, 
bila gembira ke, 
bila mkn byk ke, 
bila asyik main pusing2 kerusi je ke,
atau..sbb akhir2 ni asyik minum susu full krim je...
nape yer? 
apa2 pun takmau berat sgt, nanti cepat mengah..
pastu jadi liat nak beribadat, 
jadi terlebih lena masa tido...
tapi apa2 pun syukur, 
Allah beri kesihatan yang baik...

Wednesday, June 13, 2012

Nak jadi cikgu...

Dah 2 tahun lebih aku jadi Instructional Designer bermakna 2 tahun lebih jugak aku meninggalkan kerjaya sbg guru. Tapi macam baru semalam aku bergelar guru. Dan sehingga hari ini aku terus bermimpi untuk kembali menjadi guru...teringat kata2 ibu Muslimah dalam Filem Laskar Pelangi',


" Mimpi aku bukan jadi isteri saudagar pak, mimpi aku jadi guru"


Aku salah seorang yang keracunan mengajar...benar sekali..aku terlalu rindu untuk kembali menjadi guru. Tapi sehingga kini aku belum direzekikan Allah untuk menjadi guru..Apa indahnya jadi guru?


1- syok main kejar2 dgn pelajar ponteng
2- rasa bahagia bila pelajar tak berjaya meniru dalam exam sbb cg dia tau je teknik2 meniru yg cb dilakukan..huhuhu
3-tak larat nk buka hadiah time hari guru. gegegege
4-rasa muda sentiasa bila di samping remaja2..
5-best marking buku dan paper exam sambil buat pangkah besar2 ditambah dgn perkataan" sila jumpa saya!".hehe
6-bila suruh apa2 budak2 jrg membantah..wahh..berkuasa2...
7-Apa yg student main kita leh main..cth, bola jaring, badminton, main kejar2, main baling selipar, main ape lagi? suma boleh...
8-Jadi perisik bila ada kes disiplin
9-jadi pendakwa raya bila kes dah kantoi...best2!!
10-Jadi kaunselor bila student jadi murung.





Part sini mesti nak nangis...



nampak tak saya?hehehe






Thursday, June 7, 2012

Long term home



A : Dengan gaji ko, kalau buat pinjaman boleh buat brp ye?
B : Ntah, aku tak biasa buat pinjaman.
A: Yelah takkan ko tak biasa research ko layak brp? 
B: Tak pulak...blm ada keperluan.
A: Ko ni betul tade perancangan jangka masa pjg laa, takkan ko taknak beli rumah ke apa ke..


B: Untuk jangka masa panjang rumah aku ada lah kubur, jadi buat apa nak buat pinjaman bagai..hehehe



Wednesday, May 30, 2012

Kecanduan mata yang cantik sedunia...



Tak perlu aku keliling dunia...
cuma perlu merentasi Laut Jawa..
untuk mencari si mata cantik sedunia..
lalala....


Ahh..aku jadi seperti org yg rosak otot kawalan senyum..
jadinya asyik mahu senyum saja walau yg melihat senyum ku cuma dinding atau monitor PC ku...lalalala..kenapa jadi begini? sejak seminggu lalu..
ya..sejak terlihat sepasang mata cantik itu..aku jadi kecanduan...ahhh..tak pernah lagi ku lihat mata secantik itu..seperti jeli yang bercahaya,penuh memukau...mata bersinar warna coklat itu buat aku seolah2 lupa aku masih di planet bumi.


Mulai seminggu lalu jugaklah aku mula memasang angan-angan..
tempat pelancongan yg terlalu ingin aku pergi bukan lagi korea..
tapi aku mahu ke sebuah pulau kecil di antara Sumatera dan Kalimantan. 
Di situ lahirnya seorang ahli sihir pendiam dan pemalu namun punya sepasang mata yang boleh menyihirkan ramai orang berubah menjadi patung. 
Dan salah satu patung itu adalah aku...








ni dia mata yang membuatkan ku terpegun..
indah sungguh ciptaan Ilahi..pinjam boleh?






milik siapa ye mata ini?
haha..ini dia ahli sihirnya....
jeng!jeng!jeng!

















milik anak ini...anak yang sgt comel tapi sangat pendiam....
pinjam matamu dik...boleh laaa.....heheh










Tapi si adik ini sudah remaja sekarang....
tampak seolah2 ahli sihir pemalu dan pendiam kan? hehe..
adik, pinjam matamu..







siapa ya adik/ahli sihir ni? hehe ni dia ikal (Zulfany)...
pelakon watak utama dalam filem Laskar Pelangi..sudah lama filem ni, adik ni pun dah besar..tp bila menonton laskar pelangi mataku mmg terpaku melihat mata coklatnya...cantik...mcm jeli...bersinar-sinar seolah-olah semua yg terlihat di matanya adalah menakjubkan..

Monday, April 30, 2012

Majlis pernikahan

Alhamdulillah, sabtu 28 April 2012, setarikh dgn perhimpunan Bersih 3.0 adik ana, Iffah selamat bernikah dgn pasangannya Fakruddin. Indah sekali majlis tu...


0945 pagi- terkocoh2 kami semua, sudah terlewat utk bergerak ke masjid. Tambahan kaki iffah masih bengkak..terkial2 dia turun tangga...sian pengantin perempuan sakit pulak.


1045 pagi- Iffah selamat diijab qabul kan...masa din bacakan taklik, ana pulak teremosi, menangis sayu..iffah relaks je...hehehe


1100 pagi- hadirin mendengar ceramah ringkas dari Dr Zulkifli al Bakri. 


1130 pagi- tetamu mula datang dan iffah dan suami mula melayani tetamu yang datang. Alhamdulillah kaki Iffah dibalut bandage, dapat la support kaki dia yang sakit.


0100 t/hari- ceramah ringkas dari Ustaz Nizam Abdul Kadir dan solat zohor.


1300t/hari- ana memapah Iffah untuk mengambil wuduk dan solat zohor..sian pengantin..sakit2 terpaksa juga jalan.


4.30 ptg- Majlis selesai..semua orang pulang...ana? belum lagi...Selesai majlis, ana, fiqah, faiz menguruskan makanan yang berbaki..banyak sgt makanan lebih. sian mama dan baba yang dah penat. jadi biar drg berehat. dr pg sibuk layan tetamu sampai drg berdua tak sempat pun nak makan.


5.30 ptg- ana, anuar, syukri dan ahnaf menghantar makanan ke Darul Fuqaha. Bukan main seronok budak2 tu tgk ayam bergolek2..hehehe...


7.00 ptg- kami semua bersiap2 untuk solat maghrib


8.00 mlm- Kami semua berkumpul di Garden Cafe, malam ni baba belanja suma orang mkn...riuh rendah meja kmi bila masing2 sibuk buat lawak..hehe..menunya ikan siakap masak steam..wahhh sedappp!!


09.40 mlm- kami bersurai...ramai yang terus balik, cuma mak teh dan keluarga je blm. 


10.00 mlm- sesi membuli pengantin...pengantin buka hadiah sambil diusik2 oleh yang lain..haha..tu normal la kan?


11.30 mlm- masing2 membawa diri ke tempat tidur..ana pun...mengantuk + penat yang amat...zzzzzzzzz.....






p/s: Iffah dah selamat, akaknya bila? opsss.....soalan itu lagi...lalalalala...tak tercapai dek akal utk menjawabnya..hehe






Wednesday, April 18, 2012

7 Petala Cinta

Malam tadi ana dan housemate menonton 7 Petala Cinta. Hati terpanggil untuk menonton setelah mendengar rungutan dari kawan2 dan juga pelajar2 ana tentang filem ni. Sebetulnya jujur dari hati melihat poster iklan filem ini saja ana dipagut rasa sedih..kenapa? Hijab muslimatnya....kenapa berpurdah tapi tudung tidak melepasi dada?

Setelah ana mula menonton cerita ini..terpana seketika dengan beberapa adegan dlm filem ni yang tidak terjangka di fikiranku, sedih sekali...bila pembikin filem tidak betul2 menitik beratkan Islam...bermacam-macam kesilapan ditemui. Mungkin pada pembikin filem mereka merasakan hal ini remeh, tapi pesanan ana..jika sayangkan Islam, peliharalah ia dan jgn menghalalkan sesuatu yang haram.Jika tidak tahu, bertanyalah pada ahlinya..tentang purdah, tentang pergaulan lelaki dan perempuan, tentang majlis pertunangan...nak buat sesuatu biarlah dengan ilmu, supaya kita tidak mendatangkan fitnah atas perbuatan kita.

Jika ingin mengetengahkan cinta Islamik, ketahui bukan itu cara bercinta sebenar.Dalam Islam cinta antara lelaki dan perempuan itu hanya setelah akad. NO LOVE UNTIL AKAD..tiada bicara cinta sebelum nikah supaya manis bercinta itu dapat dikecapi sepenuhnya setelah akad.

Ana listkan sedikit apa yg boleh dibaiki di masa akan datang..

  1. Lengan dan kaki itu juga aurat bagi wanita, tutuplah ia dengan baju berlengan panjang dan stoking.
  2. Jika berpurdah, tutuplah sebaik2nya wajah dan menampakkan mata sahaja. Sempurnakan tudung melepasi dada. Selalunya muslimat berpurdah tidak memilih warna pakaian yang terang benderang. Malu itu sifat mukminah, malu utk menarik perhatian hatta melalui warna pakaian yang terang.
  3. Majlis pertunangan dalam Islam tidak digalakkan utk dihebahkan. Paluan rebana dimainkan di majlis perkahwinan bukan pertunangan.
  4. Pergaulan antara pasangan bertunang. Tak perlu ada dating2. Tidak perlu mesra2 begitu..
  5. "Assalamualaikum, cinta," "Waalaikummussalam, rindu". Bicara cinta yang membuai rasa ini jika dilantunkan sebelum nikah ia mengundang dosa, tapi jika dilantunkan oleh pasangan suami isteri ia mengundang pahala. Berbezakan? ucapan yang sama dan situasi berbeza.
  6. Janganlah ada adengan sentuh2 atau pegang2 jika bukan mahram sekalipun berlakon sebagai ayah dan anak, adik dan abang kerana hakikatnya di luar atau di dalam filem hukum Allah tetap sama. Haram tetap haram, Halal tetap halal.

Ana bukan mencari kesilapan dlm filem ini, cuma ingin sama2 perbaiki. Jika kita dapat menghasilkan filem Islamik yang sebenar2nya tentu indah kan?. Setakat ini, filem Islamik yang ana kagumi adalah KETIKA CINTA BERTASBIH. tiada sentuhan antara pelakon lelaki dan wanita. Dan bicara @ dialognya byk memberi nasihat.Siapa kata jika tiada adengan sentuh2 lakonan tak nampak real? Timbanglah perbuatan dengan iman...bukan dgn kehendak hati. 


p/s: Maafkan salah silap bicara ana...

Monday, April 9, 2012

Kerana dia muslimah bukan mukminah




Alhamdulillah selesai mengedit Anatomi Mukminah ni..
ini sebagai panduan mukminah ex-abim untuk program reunion esok.

Ada beza antara muslimah dengan mukminah,
Dulu ana tak ambil peduli sangat.Tapi sejak adik ana yang lelaki berkata dalam satu perbualan kami bila mana kami mempersoalkan kenapa muslimah masih tidak mahu mengikut Islam sepenuhnya?

"Kerana dia muslimah bukan mukminah" Jawapan yg buat ana terdiam.

Ya,muslimah tak semestinya mukminah
Ana mula menilai diri
apakah ana ini hanya muslimah, dan bukan mukminah?

Saturday, March 24, 2012

Yang amat kurindui


Tempat yg paling digemari utk Sufi kunjungi ialah kedai buku Syabab. Biarpun tidak membeli apa2 buku, namun menghabiskan masa dgn meneliti buku2 yang ada di situ cukup mengasyikkan. 

Entah mengapa pulang dari kerja hari itu hati Sufi diusik sayu. Duhai Sufi, jika rasa ini adalah asbab dari manusia ia barangkali sia-sia, alihkan lah rasa sayu dan rindu ini kepada yang lebih menghampirkan cintamu pada Allah..apakah penawarnya? lalu Sufi terpandang Biografi Agung Rasulullah saw. Membelek sahaja buku ini airmata mahu menitis...rindu pada Rasulku ini kembali membuak... 

Selesai membayar harga buku, Sufi memilih suatu sudut di Foodcourt PKNS. Menekuni sirah Rasul tercinta, mengagumi akhlak terpuji seorang Al-Amin, menatap indah barang peninggalan baginda membuat Sufi asyik...Jam mengnjak ke waktu Isya', Sufi pulang...pulang setelah menemui penawar hati geringnya...

Monday, March 12, 2012

12.3.12

Hari ini dalam perancangan sbg manusia, Sufi sepatutnya melalui hari bahagia...namun, perancangan Allah...ari ini Sufi cuma menghabiskan masa di opis seperti rutinnya...hanya Allah mengetahui kenapa Sufi tidak diizinkan melalui hari bahagia itu...

Tidak sedih? tipu kalo langsung tiada sedih di hati...cuma yakinlah bila Allah tidak mentakdirkan kita dengan sesuatu yang kita mahu, maka ketahuilah itu bukanlah sesuatu yang kita perlu dalam kehidupan kita...Malahan Allah telah mengelakkan sesuatu yang tidak baik dari hidup kita...siapa tahu kan? hanya Allah mengetahui masa depan..jadi bila Allah menarik pemberianNya yang kita sangka milik kita, bermakna itu bukanlah hadiah terbaik utk kita...Allah tidak pernah kejam pada hambanya...pasti hadiah lebih baik dan indah yang Allah ganti nanti...

Fokus kepada kesyukuran bukan kesukaran!!


banyak yang dapat disyukuri dari semua ini...hanya diri sufi yg tahu...betapa Allah menyayangi sufi dengan menyelamatkan sufi dari sebuah kesengsaraan di masa hadapan...

duhai kamu, yang ditakdir Allah sebagai ujian buat sufi...sufi bersyukur Allah melepaskan semuanya kini...dari belenggu sebuah cinta palsu...biar hati ini adakala terusik dgn lipatan kenangan sebuah impian tidak kesampaian, namun sufi bersyukur kerana dari asbab perbuatanmu sufi pelajari sesuatu..apa yang sufi belajar? hanya Allah yang tahu...:)


Syukurku tak terkata
tanpa bahasa indah suara
di kemuncak rasa
agungnya kebesaranMu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim


Sungguh Daku Merasakan

Alam Sempit Jadi Lapang
Rasa Resah Jadi Tenang..Bahgia
Yang Gelap Menjadi Terang
Moga Terampun Dosa
Di Saat Ku Kembali Kepada Mu
Dengan Redha Kasih Mu

Tuesday, March 6, 2012

makan kat luar v/s masak

Sebab tak mau makan kat luar

  1. kedai makan selalu kotr...cthnya kedai depan opis saya…kat tepi jalan dan longkang menjijikkan, tikus mati mmg selalu jd penyeri kat belakang kedai…tak faham kenapa masih ramai yg berselera nak makan kat situ.
  2. sayur, telur, mee, kueteaw, bawang dan segala bahan masakan blm tentu di basuh…takkan nak biar makanan tak berbasuh masuk perut..makan benda kotor hati jd gelap.
  3. pinggan mangkuk dan ada sesetengah tenpat sayur dan lauk2 diletakkan atas lantai yang berair dan tempat tikus, lipas berlalu lalang.
  4. makanan yang dijual tidak bertutup (kalo kat gerai pun sama)..syaitan seronok kencing berak kat makanan tu. Habuk, debu dan asap kotor pun melekat2 kat makanan. Lalat bukan main seronok main singgah2.
  5. Kedai yg ada muzik, kesannya pada molekul makanan…jadi buruk kalo pasang lagu yg pelik2..sbb tu kita susah nak jadi baik..sbb makanan yg masuk rupa tak baik..
  6. entah sape yang masak, mamak ke, indon ke...kalo yang islamik takpelah juga, berzikir2 sambil masak..tapi takde pulak yang cam tu kan ?




Ok…cara elakkan makan kat luar
  1. Bawa bekal ke opis
  2. Bangun seawal kol 4 pagi utk siapkan bekal
  3. Masak sebelum tido dan panaskan sebelum gi opis
  4. Tahan lapar je
  5. Puasa sunat
  6. Kesimpulannya, kena berusaha masak utk bawak bekal, walaupun malas...kena jugak rajinkan diri..

Lauk simple pun takpe, asalkan masak sendiri..paling tak sempat,  goreng telur dengan kicap pun jadi je.apa la yag nak disibukkan dgn makan sedap, sedangkan rasulullah pun selalu tak berasap dapurnya..jarang sekali Rasulullah makan daging..kita ni je kalo tade ayam tak sah..

Ada yang tak senang bila kita teliti menjaga makanan…nampak cerewet…org yg rela makan telur goreng dan kicap lebih dikatakan cerewet berbanding dgn org yg makannya mahu sedap selalu..tak tahulah cara sesetengah orang berfikir..belasah je makan apa terjual kat kedai tanpa mengira syubhah, kebersihan, berkat sesuatu makanan itu dikatakan tidak cerewet…tapi org yang cb menjaga pemakanan yang dibimbangi mempengaruhi akhlak dikatakan jumud..tidak kufahami lagi org bijaksana masa kini..lain benar dgn pemikiran ilmuan dahulu…

Jika seseorang itu benar2 wara’ dia akan cukup menjaga segala sudut…Islam bukan hanya pada ibadah solat dan menutup aurat…Islam itu cara hidup..cara makan, cara muamalat, kebersihan..semualah…

Pesan Imam Syafie,” pilihlah makanan yang baik dan halal, kerana ia membuatkan syatan gerun”..tekunilah cara imam kita menjaga pemakanan…malu rasanya dgn sikap ‘main belasah’ kita yang terus-terusan berpegang pd jangan lah teliti sgt, Islam itukan mudah..sebenarnya nafsu menguasai…masih mahu memanjakan tekak kita dgn sesuatu yg lazat …

Jaga makan...jaga makan...jaga makan...di saat dunia makin hancur dgn hentaman kerosakan akhlak remaja, tiada siapa kah yang mahu kisahkan, kaitkan pemakanan dgn akhlak?