Tuesday, July 24, 2012

Laluan Pencuci

Suatu petang di opisku,

Teet...teeett...

Message Received,
Akak, kita sedih la semua orang balik kampung. tinggal kita je...

sender,
adik

Reply,
Alah relaks la, akak kan ade..takyah sedih2 jab lg akak balik.

Message sent.

Petang Jumaat lalu, sehari sebelum Ramadhan mmg ramai yang berpusu2 balik ke kg halaman..masing2 taknak melepaskan peluang untuk berbuka puasa dengan keluarga. Housemateku msg nyatakan kesayuan hati kerana tak dpt pulang ke kg.

Tak sedih kah aku bila mana semua orang menyambut Ramadhan dengan ibu ayah dan keluarga masing2 sedang aku cuma berdua dgn housemateku...bohong la tak sedih kan? cuma kupujuk adik..Usah fokus pada kesedihan..ada byk lagi dlm Ramadhan yang perlu kita fikirkan..dtgnya Ramadhan ni bukan permulaan pesta bersuka ria tapi pesta Ibadah...yang perlu disedihkan ialah jika tidak dapat mengisi Ramadhan dengan sebenar2 pengisian.

Dan adik senyum...kami merancang pengisian Ramadhan kami...smg Allah mengizinkan untuk kami menjadi lebih baik bila keluar dari Laluan Pembersih ini...entah kenapa bila sebut Ramadhan aku terbayangkan Car Wash...yup car wash...pelik kah? ntah la..aku rasakan Ramadhan seperti laluan khas yg kita akan lalui..dibersihkan, disucikan hati dan diri melalui puasa jasmani dan rohani , 



  1. puasa dari makanan sedap2 waktu berbuka dgn makanan paling simple. 
  2. puasa tutur kata dari perkataan yang Allah tak suka, dgn berzikir & mengaji
  3. puasa mata dari melihat yang Allah murka, dgn menatap lembaran Al-quran
  4. puasa telinga dari mendengar kata2 keji dan sia2, dgn memasang headphone ngaji demi mengelakkan mendengar kisah2 manusia
  5. puasa hati dari segala prasangka, dgn setiasa memandang segalanya dari Allah.



maka kita akan keluar sbg seseorang yang baru...smg begitu...amin..


Tersangat rugikan kalo kita lalui Ramadhan cuma ikut berpuasa tp tiada apa2 perubahan yang baik pada diri..



p/s: aku sebenarnya merindui Ramadhan terakhir bersama ibuku..Ramadhan terakhir aku menatap wajah berkedut seribu itu...yang hingga kini kurindui untuk mengucup pipi tuanya..pedih hati ini bila memaksa diri meyakini aku takkan mampu memeluk lg ibuku..serindu mana pun aku padanya..tetap aku tidak mampu...

Ya Allah sejahterakanlah kedua orang tuaku, ampunilah mereka dan tempatkan mereka di kalangan org2 yang Engkau kasihi.



0 comments: