Monday, December 27, 2010

bisik ikan


waaaaaaaaaaahhhhhhh......cantiknya...!!ana mencapai kamera dan snap je gambar sawah padi dari dalam kereta...cantiknya....bestnyer...mulut ana tak abis-abis brceloteh sambil memuji indahnya ciptaan Allah..damai sgt tgk sawah menghijau.

betul kata anis mmg padi tgh meghijau di kedah skang ni.. so gambar kat bwah ni ana snap dalam perjalanan nak ke kuala muda.




sawah hijau mengujakan daku...


lepas tu abang ngah ana berentikan keta kat tepi pantai....haaa...ini tempat yang tsunami dulu...
ooooo....suma ditambak dengan batu2 apa lagi ana sempat snap dan posing 2-3 gaya kat sini..hehe
berhadapan dengan laut ni dapat dilihat rumah2 yg dihancurkan oleh ombak besar tsunami...rasa menyesal pulak masa tragedi tu tak datang...mesti dorang suma tgh susah masa tu..ishhhh....




lokasi tsunami (kuala muda)


tugu sampan (peringati tsunami)



kesan dari tragedi Tsunami


selepas itu kami meneruskan perjalanan sampai ke jeti kuala muda...haaa...kat sini best! ana dapat satu pengalaman baru...ana tanya "kita nak ke mana ni?" sbb suma org turun dari keta.
anak buah ana yang tingkatan 3 kata" jom lah maksu kita tgk bisik ikan...."
"haaaa??bisik ikan tu apa?" ana ingatkan nama tempat atau kuih muih berasaskan ikan...hehehehe
"jom la...kat malaysia ni, sini je ada bisik ikan," sambung anak buah ana.
So (aceehhh nak ckp jadi sebenarnya), ana pun dgn berdebar2 dan tertanya2 berjalan bersama kak long, kak ngah dan anak2 buah ana menuju ke jeti.

biasalah jalan yang lecak dan tambah pulak air ikan atas lantai membuatkan ana perlu berhati2, bimbang pulak skirt labuh ana meleret mengelap lantai hanyir tu..hehehe....sape suruh pakai skirt..takpe abaikan....keinginan nak tau apa itu bisik ikan lebih kuat..
pastu kak long tunjuk kat ana
"haa tu nampak tak? org tu bisikkan harga kat penjual..kalo penjual tu setuju dapatla kat dia"
ana masih termangu2...rupa2nya kaedah bisik ikan ni ialah

  1. peniaga letakkan selonggok ikan/ketam/udang atau apa2 jenis seofood kat lantai.
  2. orang ramai yang berminat nak beli mengerumuni tempat tu.
  3. pastu pembeli akan menawarkan harga yang ingin dibeli pada peniaga dengan kaedah membisikkan harga di telinga peniaga.
  4. Jadi peniaga akan menilai harga mana yang dia nak tanpa diketahui oleh orang lain brp harga yang dibisikkan oleh setiap pembeli.
  5. Jadi jika ada pembeli yang berjaya dlm sesi tawar menawar (ye ke? tawar-menawar makin murah ni makin mahal) maknannya harga yg dibisikkan itu la paling tinggi..
Waaahhhh....terpegun kejab tgk aksi2 pakcik2 ni dlm proses bisik ikan...ada jugak kaedah camni ek....sesuatu yg baru utk ana...



Ni dia pembeli sedang membisikkan harga yang ingin dibeli pada peniaga.

Itu je dulu utk entry bisik ikan, entry seterusnya pasal pantai la pulak...lalalala.....Jadi pada sesiapa yang jakun mcm ana ni jemput la ke Kuala Muda utk melihat sesi 'Bisik Ikan'...nak best cuba la bisik sekali..heheh






2 comments:

Anonymous said...

besnyeee pegi pantaiii..nok jugeeee

Anonymous said...

jommm.....