Tuesday, January 10, 2012

Tengok diri mu iza-khadeeja

Ambillah Masa UnTuk Memahami HaTi Dan Perasaan Kawan, Kerana Dia Juga Seorang Manusia; Dia Juga Ada Rasa TakuT, Ada Rasa Bimbang, Sedih Dan Kecewa ,Dia Juga Ada Kelemahan Dan Dia Juga Perlukan Kawan Sebagai KekuaTan. KiTa SeLalu MelihaT Dia KeTawa, TeTapi Mungkin Sebenarnya Dia Tidak SeTabah Yang KiTa Sangka.
 
 aku selalu mengharap orang memahami diri ini, pernahkah diri ini memahami orang lain?
aku selalu mengharap ada sahabat memberi kekuatan saat aku terasa lemah. apakah aku menguatkan orang lain di saat dia lemah?
aku selalu mengharap teman susah dan senang, adakah aku ada bersama di saat temanku susah dan senang?
di saat segalanya tidak seperti yang diharapkan aku sering menunding jari pada orang lain...kenapa aku tidak melihat diriku? EGO? itulah manusia...apakah aku tergolong dalam golongan EGO?
pentingkan diri sendiri, tidak mahu menyelami hati orang, malas menyesakkan kepala dengan masalah teman rapat, yang kita tahu mahu gembira sahaja...tanpa sedar kita telah mendera hati sahabat kita...
Bersyukur..."jika seseorang itu tidak mampu bersyukur dengan yang sedikit dia tidak akan mampu bersyukur dengan yang banyak' kenapa hati ini selalu meminta2?
Bersyukur dengan apa yang dimiliki, insyaAllah akan Allah tambahkan lagi nikmatNya...dan aku mahu menjadi sentiasa bersyukur dengan apa yang kumiliki...
bicara ini sekadar peringatan buat diri, betulkan dirimu khadeeja sebelum perbetulkan orang lain...lengkapkan dirimu khadeeja sebelum tanpa sedar kau mengharap kesempurnaan pada orang lain...setiap masa pandang sahaja dirimu yang penuh kekurangan. HIDUP INI BUKAN UNTUK MEMINTA, TETAPI HIDUP INI UNTUK MEMBERI...

0 comments: