Tuesday, January 31, 2012

Peramah atau pemarah atau pendiam ?


“ jom makan kak, mama masak lauk sedap hari ni,” ajak Hanis, adik Sufi.
“tamau la, akak takleh buka mulut. Ada luka kat gusi paling hujung,” ujar Sufi perlahan. Benar… sangat perit rasanya, hendak buka mulut untuk bercakap pun susah apatah lagi hendak mkn. Ohh..untuk minum sahaja Sufi terkial-kial sbb sakit saat hendak menelan.
“Allah selalu uji Sufi tang mulut sbb mulut sufi selalu ckp benda yang sia-sia kot,” tambah Sufi
“Allah menyayangi mu,” balas mama tersenyum.

Tiga hari sebelum tu, Sufi doa minta Allah elakkan mulut Sufi dari bicarakan sesuatu yang tidak baik. Lepas tu terus kena sakit ni. Sekarang Sufi kena diam dan senyum je. Lepas jumpa doktor, katanya ada infection pada gusi paling hujung..oh sebabnya blm boleh dipastikan, mungkin jugak kesan makanan atau terkena berus gigi.

Sehingga hari ini Sufi jadi pendiam…sunyi skit opis ni tanpa suara Sufi yang suka mengusik orang (macam tu ke Sufi? heheh). Ok..kenapa Sufi pilih ceria?
1.      Kerana apakah kita menunjukkan kegembiraan kita saat kita sihat sama seperti kita menunjukkan sakit kita saat kita sakit?
2.      kerana menceriakan dan mengembirakan orang lain juga suatu kebajikan.
3.      Kerana Sufi tak suka jika ada orang bermasam muka kerana Sufi, terguris rasa dengan Sufi.
4.      Kerana wajah Sufi kalau tak diringi senyum dan ceria orang takut nak dekat, sbb muka Sufi muka serius. Jadi cemana nak sampaikan dakwah jika org takut nak dekat dgn kita hanya kerana kita diam dan macam bagus… taknak bercampur dengan orang dan memandang orang lain tak bagus je.

Dalam muhasabah diri, Sufi tanya kawan sebelah Sufi. Apa pandangannya tentang Sufi? Terlalu peramah dan byk ckp kah?
Katanya, tidaklah selalu…ada masa Sufi periang ada masa Sufi pendiam.

Sufi tanya lagi pada sahabat lain, apakah Sufi suka bercakap bukan2?
Katanya Sufi banyak bercakap dgn orang yang dia rapat, yang dia selesa utk bergurau dan bercerita. Jika di depan orang yang tidak dikenali atau khalayak, Sufi tidaklah byk bercakap kecuali yang perlu. Ini tidak bermakna Sufi hipokrit, tapi itu namanya menjaga adab.

Okay..apa2 pun untuk mengenali diri Sufi bukanlah 3 hari, mahupun 3 minggu, mahupun 3 bulan…dan jika tidak mengenali, usahlah terlalu cepat menghukum kerana jalan yang dilalui setiap manusia itu berbeza. Sangat kejam jika menghukum orang lain melalui teori sempit kita. Berlapang dada lah dalam menilai orang lain dan bukanlah kita yg layak menghukuminya kerana Allah lebih mengenali setiap hati hambanya…

Sufi ingat satu kata, jika seseorang itu ikhlas untuk bersama kita, dia tidak akan dijauhkan Allah dari kita…gaduh mcm mana pun, berbeza pendapat macam mana pun, byk mana pun kekurangan kita, jika IKHLAS di hati, dia akan tetap di samping kita sambil tersenyum dan sama2 memperbaiki diri dalam menuju redha Ilahi.

Boleh jadi orang yang kamu pandang jelek dan buruk itu adalah lebih baik di sisi Allah berbanding kamu…

Jadi laluilah jalanmu Sufi tanpa luka di hati, lalui jalan merebut pandangan Ilahi…cinta Allah buatkan si Sufi lupa segala…lupa…



di mana diriku


Laju bas membelah sunyi lebuhraya karak…Sufi melemparkan pandangan ke luar tingkap..susunan bukit bukau mendamaikan jiwa…tompokan awan menghasilkan  pelbagai bentuk cantik. Tak sudah Sufi memuji keindahan alam ciptaan sang Kekasih. Indah lakaran cintaMu untuk tatapan buah hati di muka bumi…

Sufi masih mencari makna bicara Ilahi untuk dirinya…dia kembali menatap buku di tangan. Terpaku seketika dengan perbicangan ulama besar Malik bin Dinar, Hassan al Basri, saudara al Balkhi dan Rabi’ah al Adawiyah

Hassan al Basri: orang yang tidak sabar menanggung cubaan Tuhan, maka belum lagi dianggap benar dalam perakuannya.

Rabi’ah”: Ini adalah tipu daya

Saudara al Balkhi: Orang yang belum bersyukur atas cubaan Tuhannya, ia belum dianggap benar dalam pengakuannya

Rabi’ah: Adalagi yang lebih baik daripada itu

Malik bin Dinar: Orang yang belum merasa sedap menerima cubaan Tuhannya ia belum dianggap benar dalam pengakuannya.

Rabi’ah: Ada lagi yang lebih baik daripada itu.

Ketiga ulama: Kalau begitu katakanlah kepada kami bagaimana yang anda maksudkan itu.

Rabi’ah: Orang yang masih ingat dan merasakan cubaan yang sedang menimpanya, belumlah lagi dikatakan yang terbaik. Yang terbaik ialah orang yang lupa segala-galanya kecuali Allah ketika cubaan itu datang, seperti lupanya wanita-wanita mesir bahawa tangan mereka telah luka ketika menyaksikan kecantikan Yusuf.

Kesimpulannya penilaian tahap keikhlasan bagi seseorang itu berbeza. Ada yang mengatakan ikhlas itu bila seseorang itu sanggup bersabar dengan ujian, ada yang mengatakan ikhlas itu bila mensyukuri ujian tersebut, ada yang mengatakan merasa sedap dengan ujian itu adalah ikhlas. Namun paling tinggi menurut Rabi’ah ialah apabila segalanya hilang kecuali hanya peyaksian kepada Allah..kerana cinta terlalu mencintai Allah sehingga lupa apa yang sedang dialami…

Termenung Sufi mengenangkan dirinya…usahkan tahap ikhlas ke empat seperti yg dikatakan Rabi’ah, yang pertama sahaja dirinya tidak mampu mencapai…Astaghfirullahal azim…



Dan perjalanan itu mengajarnya erti sebuah pengabdian…

Thursday, January 19, 2012

Penghujung Cinta


“ Su, telefon la Ayah Chu, Along dah bagitahu dia pasal Su,” tangan yang tadi membelek-belek buku di kedai buku Syabab terhenti.
“ Ayah Chu nak cakap ape dengan Su? Nak marah Su ke? Tamau la Su telefon,” balas Sufi perlahan.
“Bukan lah, bila Along cakap Su taknak balik masa kenduri Akid nanti, Ayah Chu nangis. Dia kata suruhlah Kak Su balik jugak,” jawab Along.

Ahhh!! Kesiannya Ayah Chu. Sufi faham pesakit stroke seperti Ayah Chu sangat sensitif. Cepat mengalir airmata jika ada sesuatu yang menyentuh hatinya. Bukanlah Sufi tak teringin balik bersama-sama keluarga lain memeriahkan kenduri anak sulung Ayah Chu itu, tapi kejadian yang menimpa Sufi masih baru…tersangat baru…Sufi perlukan masa menguatkan hati sebelum berdepan dengan keluarga Sufi..tentu banyak persoalan akan di tanya.. dan tentunya Sufi tak mahu menjawabnya. Sufi taknak nanti airmata mengalir menggantikan suara yang tersekat. Sufi tak mahu keluarga Sufi tahu Sufi sangat terkesan dengan kejadian itu. Sufi tak mahu mereka melihat Sufi dalam keadaan sedih. Sufi cuma mahu mereka melihat Sufi senyum…bagaimana ya Allah?

Bukannya sebelum ni kakak-kakak dan abang-abang Sufi tak pernah memujuk supaya balik tapi pelbagai alasan Sufi berikan. Sufi sebenarnya perlukan masa untuk bersendirian. Sufi nak rawat hati. Sufi nak muhasabah diri Sufi. Sufi tahu Sufi banyak silap. Tapi bila Ayah Chu harap sangat Sufi balik..tak mampu nak kecewakan dia. Ayah Chu sayang Sufi macam anak dia dari kecil lagi. Manjakan Sufi sama seperti Akid dan Laili. Tambahan sejak ibu ayah Sufi dipanggil menghadap Ilahi, Ayah Chu dengan Ummi lah banyak memainkan peranan ayah dan ibu pada kami adik beradik.

“Ayah Chu, bukan Kak Su taknak balik, Kak Su dah apply cuti tapi bos belum approve, kalo bos approve nanti Kak Su cepat-cepat beli tiket,” ujar Sufi ketawa mengekek memujuk ayah Chu. Berlagak gembira di depan semua orang. Itu perlu…bibir semanis madu, luka di hati siapa tahu.
“ Kak Su sabar ye atas apa yang berlaku…,” ujar Ayah Chu.
“ Kak Su okay je..tade masalah la ayah Chu,” oh tuhan…..bibirku masih ketawa…sedang hatiku telah menangis…Ya Allah…Sufi tak kuat la nak balik kampung…. L macam mana ni ya Allah…hibanya…

Sufi meninggalkan kedai buku yang menjadi tempat kegemarannya itu…tiada satu buku pun yang Sufi beli hari itu. Kenapa? Kerana melihat buku-buku yang mulia itu, Sufi malu…Sufi rasa malu sangat nak angkat wajah Sufi sekali pun di hadapan buku-buku tersebut…terasa diri Sufi tidak layak menyentuhnya sedang Sufi selalu buat khilaf.. bukan Sufi tak belajar, bukan Sufi tak baca kitab-kitab agama, bukan Sufi tak gi kelas agama, tapi kenapa Sufi masih khilaf? Dan kenapa saat Sufi khilaf ada yang terus menjauhi Sufi? Nape tak bagi ruang Sufi betulkan diri Sufi? Terlalu besarkah salah Sufi sampai dibuang begini?

Sufi…pandanglah segalanya dari Allah yang menimpakan segala sesuatu yang menyebabkan retaknya hatimu, sakitnya hatimu, kerana dia tahu hanya saat begitu engkau akan akrab padaNya….

Sufi rasa nak pergi jauh-jauh…tapi kemana? Sedang diri cuma seorang perempuan. Keluarga Sufi cukup risau, Sufi bertindak bukan-bukan bila Sufi mematikan telefon seharian masa hari kejadian. Memberitahu jangan kacau Sufi…Sufi tertekan. Tapi esoknya Sufi menelefon mereka kembali dengan suara ceria (ceria kepuraan J)…Sufi kata jangan risau, Sufi tak kemana-mana…Sufi macam biasa…pergi usrah, pergi kuliyyah kat masjid, pergi riadah di taman tasik, pergi kedai buku…Sufi okay! Jangan risaukan Sufi…sambil ketawa Sufi buat lawak…tiada pulak pokok tauge paling tinggi nak panjat pastu terjun…hehe…kenapa Sufi suka ketawa? Sebab Sufi tak suka orang tahu rasa hati Sufi sebenar..Cuma Allah tahu..betapa tercalar hati ini….mengusung duka sendiri.

Malam itu..Sufi termenung lagi di buaian besi. Tanpa sedar airmata mengalir. Ya Allah masihkah sudi menyayangi Sufi di saat orang lain membenci Sufi? Ya Allah palingkan wajah Sufi dari segala bentuk kenikmatan dunia. Ya Allah cukupkan Sufi dengan cinta Mu agar Sufi tidak mengharapkan cinta manusia lagi. Bagaikan melukut di tepi gantang begitulah Sufi rasa. Sampai hati dia...angkat Sufi tinggi-tinggi, bawak Sufi mendaki harapan, kemudian dia hempas Sufi kuat-kuat...sakitnya....

Ku susuri malam ini yang tidak berbintang sunyi sepi

Juga rembulan dah menghilang dalam kelam ku sendiri

Ku mencari hembus bayu yang selalu berbisik madah rindu
Kini membisu dalam sayu tidak ku temu suaramu

Kekasihku di jalanan yang berliku

Di saat ku perlukanmu tertutup jua segalanya terhadapmu

Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi ku mengusung duka ini diiringi

Kisah janji dimungkiri

Sia-sia ku mencintaimu, setia padamu, percayakanmu, sebak dadaku, retak hatiku luka jiwaku dihiris pilu…..(petikan lagu Beribu Sesalan)





Blurry


Everything's so blurry
and everyone's so fake
and everybody's empty
and everything is so messed up
pre-occupied without you
I cannot live at all
My whole world surrounds you
I stumble then I crawl

You could be my someone
you could be my scene
you know that i'll protect you
from all of the obscene
I wonder what you're doing
imagine where you are
there's oceans in between us
but that's not very far

Can you take it all away
can you take it all away
well you shoved it in my face
this pain you gave to me

You could be my someone
you could be my scene
you know that I will save you
from all of the unclean
I wonder what you're doing
I wonder where you are
There's oceans in between us
but that's not very far

This pain you gave to me
Can you take it all
Can you take it all away...


Wednesday, January 18, 2012

cinta tiada batasan waktu

kalau orang tak suka kita, dia boleh block kita kat FB, twitter atau mana saja...tapi kalo kita buat salah dgn Allah sampai 1000 kali pun Allah tak pernah block kita dari memohon ampun dariNya...penyayangNya Allah...


Ya Allah, hambaMu datang lagi merangkak, menyeret diri dengan penuh noda dosa....aku bersimpuh di hadapanMu..ampunilah daku...terima lah taubatku...aku zalim ya Allah...lidahku jahat ya Allah...ampunkan daku...





Tuesday, January 17, 2012

jiwang time


Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja


Monday, January 16, 2012

Mengejar Sempurna


semakin keistimewaan yang kau cari, semakin kekurangan yang kau temui
semakin kecantikan yang kau puja, semakin keburukan yang kau jumpa

cinta itu bukan mencari kesempurnaan 
tapi mencintai sesuatu yang tidak sempurna dgn cinta sempurna

mengejar sempurna kamu akan lelah
terimalah realiti hidup ini tak sempurna
terimalah kita hidup di keliling orang yang tak sempurna
jangan harapkan orang menjadi baik seperti kita
dont be too perfectionist!

lihat la kebaikan orang, bukan lihat kelemahannya
jika kita lihat dia positif, kita akan dapat positif
jika kita lihat yang negatif, kita akan dapat negatif
what you see is what you get

mengasingkan diri dari orang yang banyak kekurangan demi 
mencari sebuah kesempurnaan adalah suatu kekejaman jiwa.
jangan sombong dengan kebaikan sendiri
jangan taksub dengan keistimewaan diri
segalanya itu rahmat Allah bukan dari kita sendiri


berhentilah menghukum orang
sebab kita tentunya berbeza peringkat
cuma satu kita sama2 menuju makrifat



p/s: suami itu umpama pakaian pada isteri dan isteri umpama pakaian pada suami. Jika pakaian itu kotor, apakah kita akan membuangnya terus? tidak bukan? tentu kita akan mencucinya dan memakainya kembali...






Sunday, January 15, 2012

khilaf...

Masing-masing kita punya prinsip...boleh terjadi kita akan teruji dengan prinsip yang kita pertahankan sebelum ni...contohnya NO LOVE UNTIL AKAD, ermm....tapi apakah kita dikira beriman selagi belum teruji?

jika kita khilaf
malukah untuk mengaku kita khilaf?
bimbang orang2 yang sebelum ini mendengar kita pertahankan prinsip tahu bahawa kita telah khilaf?
melanggar prinsip sendiri..lalu bimbang mereka mengejek kita?

apakah kita terhina jika kita memohon maaf?
dan mengaku bahawa kita telah khilaf?
apakah jatuh martabat kita di mata mereka?
lalu kenapa kita begitu ego dan membalikkan kesalahan kita pada orang lain?
sedangkan kita yang khilaf...

maaf...saya mengaku saya khilaf...sama2 kita perbetulkan diri..
itulah ungkapan yang sukar di dengar.
manusia dan ego sukar berpisah...
manusia dan maaf sukar bersama....
bimbang pandangan manusia padanya berubah...

siapa kita untuk menghukum manusia yang khilaf?
seolah2 kita tak pernah melakukan dosa...
kita mmg begitu..
bila orang melakukan kesalahan kita mengutuk2 malah menjauhkan diri...
tidakkah ada secebis rasa belas?
tariklah mereka yg khilaf agar mereka tidak terus khilaf...


Friday, January 13, 2012

syukurku

syukur atas segala ketentuanNya...
daku belajar sesuatu dari segala yang terjadi...
terima kasih Allah..



Thursday, January 12, 2012

terhina..

sekali hati ku hancur...
parah sekali
gurauan penuh bisa dihadiahi saat ulangtahun kelahiranku ke 29...
terima kasih...

Tuesday, January 10, 2012

Duhai Allah

Apakah daku kini kehilangan hak untuk berbicara tentang Mu duhai Allah?
Aku bukanlah insan yang terpilih...


Kerana cinta, aku kembara
Bagai camar melintas laut
Mencari pohon untuk berteduh

Kerana cinta, aku kembara
Ikut lagu,bisikan hati
Mendamba kasih paling setia

Puisi ini tercipta lantas tak kesampaian
Hajat meronakan gelora rindu ku kepadamu

Ingin sekali aku ungkapi
Isyarat jiwa dengan sempurna
Biar kau mengerti, biar kau sedari
Perasaanku yang memujamu

Jadi rintik-rintik hujan
Menciptakan awan yang terpilu

Tengok diri mu iza-khadeeja

Ambillah Masa UnTuk Memahami HaTi Dan Perasaan Kawan, Kerana Dia Juga Seorang Manusia; Dia Juga Ada Rasa TakuT, Ada Rasa Bimbang, Sedih Dan Kecewa ,Dia Juga Ada Kelemahan Dan Dia Juga Perlukan Kawan Sebagai KekuaTan. KiTa SeLalu MelihaT Dia KeTawa, TeTapi Mungkin Sebenarnya Dia Tidak SeTabah Yang KiTa Sangka.
 
 aku selalu mengharap orang memahami diri ini, pernahkah diri ini memahami orang lain?
aku selalu mengharap ada sahabat memberi kekuatan saat aku terasa lemah. apakah aku menguatkan orang lain di saat dia lemah?
aku selalu mengharap teman susah dan senang, adakah aku ada bersama di saat temanku susah dan senang?
di saat segalanya tidak seperti yang diharapkan aku sering menunding jari pada orang lain...kenapa aku tidak melihat diriku? EGO? itulah manusia...apakah aku tergolong dalam golongan EGO?
pentingkan diri sendiri, tidak mahu menyelami hati orang, malas menyesakkan kepala dengan masalah teman rapat, yang kita tahu mahu gembira sahaja...tanpa sedar kita telah mendera hati sahabat kita...
Bersyukur..."jika seseorang itu tidak mampu bersyukur dengan yang sedikit dia tidak akan mampu bersyukur dengan yang banyak' kenapa hati ini selalu meminta2?
Bersyukur dengan apa yang dimiliki, insyaAllah akan Allah tambahkan lagi nikmatNya...dan aku mahu menjadi sentiasa bersyukur dengan apa yang kumiliki...
bicara ini sekadar peringatan buat diri, betulkan dirimu khadeeja sebelum perbetulkan orang lain...lengkapkan dirimu khadeeja sebelum tanpa sedar kau mengharap kesempurnaan pada orang lain...setiap masa pandang sahaja dirimu yang penuh kekurangan. HIDUP INI BUKAN UNTUK MEMINTA, TETAPI HIDUP INI UNTUK MEMBERI...

Friday, January 6, 2012

Bagaimana kamu memandang diri kamu?



"Jika kamu merasakan perlu untuk membuat pilihan di antara dua ; orang ini mengatakan mereka dalam kebenaran, dan orang ini juga mengatakan mereka dalam kebenaran, maka lihatlah akhlak mereka. Di mana adanya akhlak yang mulia, di situ adanya agama. Di mana adanya akhlak yang mulia, di situ juga adanya ilmu."
 
 
Bagaimana pula dengan akhlak kita ye?
p/s: terima kasih to kembatolo, entry ni sebenarnya dia yang punya...ana ciplak..tp ia byk manfaat..terima kasih ya..

mimpi

Hari ini ana ingin bercerita..lama berdiam, belog pun bersarang...sejak akhir2 ni ana diasak rasa gementar..otak asyik berfikir sampai adakala ana terlupa benda2 penting, contohnya terlupa bawa tag card datang kerja, terlupa amik kunci rumah, terlupa pakai helmet, terlupa tutup suis iron (owh ana terpaksa buat muka tak bersalah bila housemet ana tanya, akak tak tutup suis iron ye td? haha sgt bahaya!), terlupa bawak masuk helmet dalam umah (akibatnya helmet ana dicuri..sob3!!tau la helmet ana trendy orange tp kalo nak minta laa..huhu)...

jadi ana pun minta laa adik (hosmet ana la tu, namanya Zamiah) cerita lucu2 dan gembira kat ana utk hiburkan hati ana..apa jadik? huh! tak lucu pun dia citer...adesss!!hehehe....

dalam mencari damai di hati, ana merindui Rasulullah...indahnya jika Rasul yang Mulia itu sudi berkunjung dalam mimpi ana lagi...rindunya nak tatap wajah baginda lagi...nak dgr kata-kata hikmah dr mulut baginda...tapi siapalah ana..mata yang berdosa ini manalah layak menatap wajah yang mulia itu...sampai tertido ana menyebut2 nama Rasul tercinta..tapi yang ana dapat ialah mimpi ke bumi Madinah...indahnya...!!ana jejakkan kaki ke bumi barakah itu..indahnya...!!tapi....tiba2.." akak bangun lah, dah pukul berapa ni" huhu..adik ni betullah...kot ye pun nak kejut jgn la taim mimpi gi Madinah..huhuhu...antiklimaks betul laa...

gambar ni sepertinya dalam mimpi ana..hehe

rindu ini entah bagaimana hendak diluahkan padamu ya Rasul...