Wednesday, July 13, 2011

patuk ayam dan teliti di cermin



solat bukan main laju...ekspress bkn main mcm Rangkaian Keretapi Laju Taiwan...
zup zap zup zap siappp!!
solat laju macam ayam patuk padi tanpa menghiraukan tamakninahnya...
bacaan bukan main laju...




tapi selesai solat..
bleh plak dok mekap2..
teliti satu persatu..
dah siap mekap wajah,
pakai lak tudung..
belit cantik2...
hurmm...
waktu depan cermin lebih lama dari depan Allah..
erkkk!!


ingat,
Solat yg tidak sempurna akan dilempar semula ke muka kita seperti kain buruk.

Thursday, July 7, 2011

keldai ikut-ikut


sama tak mereka? sbb mereka kembar seiras...hehe

dua ekor keldai yang comel sedang berjalan dengan bersusah payah di tengah-tengah padang pasir yang panas terik.

keldai A di hadapan bawak kantung barang berisi garam. keldai B di belakang bawak kantung barang berisi buku
.

dalam kedahagaan dan kepanasan mereka melintasi oasis..apalagi keldai A tu terus mendapatkan air utk menghilangkan dahaga..bila merasakan air itu sangat nyaman keldai A terus melompat masuk ke dalam oasis bersama kantung garamnya...keldai B pada mulanya ingin meneruskan perjalanan tanpa singgah ke oasis tu. dia jalan je sambil tengok keldai A berendam...bila keldai A bangun abis semua garamnya telah hancur..tinggallah kantung kosong yang ringan...

melihat kejadian tersebut keldai B terus brek emergency dan gostan ke belakang dan terus terjun ke dalam oasis...namum sangkaannya mendapat kantung yang kosong tidak kesampaian...malahan semakin berat bebannya setelah buku2 di dalam kantung tersebut basah....ohhh sungguh kasihan!!

itulah jangan main ikut je apa orang buat kalau tiada ilmu..sangat lah bahaya...

Tuesday, July 5, 2011

Redha dan Qanaah


Anak: Mama, masa mama berhenti keja dulu, gaji baba berapa?

Mama: Masa tu gaji baba seribu lebih dan kami ada 4 orang anak dan hidup di kota metropolitan, cukup je..alhamdulillah..

Anak : Wahhh…camane mama yakin cukup?

Mama: Kalau kita redha dengan keadaan itu, maka Allah akan cukupkan…yakin pada Allah..kalau berkaitan dengan rezeki makan-minum ni..mama tak pernah risau. Sebab setiap kita dah ditetapkan ada rezeki masing-masing. Dan Allah takkan membiarkan hambanya mati kebuluran.

Anak: tapi tu 10 tahun dulu, kos hidup tak tinggi lagi.

Mama: Sebab tu mama kata, kuncinya REDHA dan QANAAH…bila kita redha dan yakin dgn rezeki yang Allah aturkan, maka akan datanglah rezeki tu dari jalan yang kita tak sangka2. Dan Qanaah iaitu merasa cukup dengan apa yang ada. Memang tak mudah utk redha, semuanya perlu ada ilmu. Dengan ilmu kita akan belajar untuk tundukkan hati..supaya tidak tertawan dengan pesona dunia..

Anak: tak susahkah hidup dengan tersekat-sekat untuk memiliki sesuatu?

Mama: Bersabar atas ketiadaan itu insyaAllah akan diganti dengan lebih baik suatu masa nanti..Dulu mama bersabar atas ketiadaan…itu yang dituntut, lalu Allah ganti dengan kesenangan sekarang…Sungguh menghairankan urusan orang beriman, Semua urusanya baik, apabila mendapat nikmat kesenengan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman.

Sabar adalah sifat mahmudah yang amat penting dalam kehidupan manusia. Sabar membawa kepada kebahagian, sabar akan membawa kepada ketenangan dan sabar membawa redha Allah s.w.t. Apabila seseorang mencapai redha Allah s.w.t maka itulah hakikat kebahagian yang hakiki.

Anak: Lalu mama tak rasa cemburu kah dengan orang lain? Yang punya kehidupan lebih sempurna?senang..mahu dapatkan apa pun tak menjadi masalah…

Mama: itukah tujuan hidup kita di dunia? Merasa senang sepanjang masa dan takutkan derita? Sedangkan harta itulah yang sebenarnya menjadi beban buat kita…kamu tahukan, mama selalu katakan bahawa hati-hati dengan hartamu, setiap sen yang kamu beli, yang kamu belanjakan semua tu akan disoal..maka berbahagia la menjadi orang yang tidak berharta…Abdul Rahman bin Auf, sahabat nabi…menjadi orang terakhir dari kalangan sahabat yang dapat masuk ke syurga krn terlalu byk hartanya yang perlu dihisab.

Lagipun anakku, Rasulullah pernah berdoa ingin dibangkitkan bersama orang2 yang miskin..lalu kenapa kamu berduka cita menjadi golongan yang dicintai Rasulullah? Rumah rasulullah apakah semewah rumah kita? Baginda tu pemimpin umat..kalo mahu boleh sahaja baginda bermewah..Banyak contoh yang dapat kita contohi dalam hidup berzuhud…imam syafie tu, pernah membawa pulang harta yg dihadiahkan kepadanya tapi dimarahi ibunya…cukuplah duit untuk sara diri buat mereka berdua bukan harta yang dicari...

Rabiatul al-adawiyah…makannya Cuma roti dan air…kerana apa? Jika dia mahu kekayaan bukankah dia boleh berdoa minta kekayaan? Doa seorang wali dimakbulkan..tapi apa yang dia doa?

“Ya Allah, palingkan lah daku dari segala bentuk keindahan dunia”

Anak: airmataku tak mampu dibendung lagi mama, kenapa di hatiku masih punya keinginan kuat pada duniawi…

Mama: seusiamu dulu, mama cuma punya 2 helai jubah dan tudung labuh untuk dipakai setiap hari. Satu dibasuh dan pakai satu…tapi itu sedikit pun tidak mendukacitakan mama…ayuhlah anakku…jangan jadikan dunia tujuan hidup mu…

Anak: lalu mama, tidakkah kita berpeluang membantu orang yang susah? Bukankah jika kita senang kita dapat mencari pahala untuk bersedekah?

Mama: sayang, siapa kata tidak mampu..semuanya dengan izin Allah..bukankah mama kata tadi, redha dan ikhlas…Allah akan cukupkan…masa dengan gaji baba seribu lebih tu pun, mama mampu menabung, bagi pada atuk, dan ada peruntukan khas untuk bersedekah.

Dan ingat, belum tentu kalau kamu senang, kamu membuat peruntukan untuk bersedekah…susah atau senang bukan alasan untuk kita tidak dapat berbuat kebajikan..segalanya atas izin Allah dan cara kamu mengatur perbelanjaan mu…usah dambakan seperti orang lain miliki…kerana belum tentu cara hidup yang kamu dambakan itu Allah redhai..bersyukur dengan apa yang dimiliki, insyaAllah Allah akan tambahkan lagi nikmat padamu..

Anak: baik mama…akak akan cuba..

Mama: Rezeki makan, pakai usah la dirisau..itu mmg Allah dah janjikan…yang Allah tak janjikan ialah syurga dan neraka…jadi itu yang patut dirisaukan..rezeki iman, rezeki taqwa, rezeki ilmu dan amal, rezeki untuk sentiasa taat padaNya…itu yang perlu kamu bimbangi…ye sayang…doakan itu.

Mama ceritakan semua ini kerana kasihku…positiflah dengan kehidupanmu…bersangka baik dengan Allah dalam segala hal…kerana Allah berada dalam sangkaan hambaNya…

Anak: terima kasih mama..