Monday, August 9, 2010

Kita cari yang terindah....

Ramadhan menghampiri…weeeeee…tak sabar nak hadapi imtihan di Universiti Ramadhan Antarabangsa (URA)…dah buat persediaan? Yelah nak peksa ni..kena studi…studi bab Ramadhan supaya peksa kita kali ni cemerlang.

Ana nak kongsi sedikit citer tentang ramadhan…Selama ana mengenali Ramadhan sejak ana kanak2 riang ria, ada 2 kali ana rasakan melalui Ramadhan terindah.

Haaa…yg 1st masa ana bekerja sbg jurujual di Butik Sentuhan Jelita yg terletak depan Sogo…haaa…mesti ramai yg agak kenal dgn butik pakaian muslimah ni kan? ,masa tu tahun 2006. Sebagai jurujual, gaji ana mmg ciput je , jadi kenalah berjimat cermat yang amat..kalo nak tau dlm ramai2 adik beradik ana la paling boros…tp kalo kat tempat keja ana la paling jimat..hua3…Bab mkn mmg ana berkira..hari2 bw bekal. Tapi kalo bab surat khabar takleh la..kena gak beli setiap hari..baru tau perkembangan dunia.
Bila masuk Ramadhan, ana teruskan jimat..berbuka puasa dengan nasi sejuk lebihan sahur dan sekerat ikan goreng dan kicap…haaa…itu la makanan berbuka ana hampir setiap hari sepanjang Ramadhan. Duit xcukup kalo berbelanja byk2. tiket tren saje dah brp...jd xle manjakan perut...Bekerja di butik pd bulan Ramadhan tentunya ramai sgt pelanggan. Ana terpaksa berdiri tanpa duduk sampai lewat malam. Mengigil2 kaki dibuatnya…tp itula puasa paling indah. Sebab ana betul2 berpuasa dari makanan yg sedap2. kalo dulu ana berpuasa, time siang jelah tahan lapar, bila malam makan abis2. lauk berbuka lagi byk dari bilangan org. air saja sampai 2-3 jenis. Ish3!! Belum masuk moreh lagi..ish3! ana ni teruk3!

elakkan mkn banyyookkk camni!

Lepas puasa tahun 2006, ana tercari2 puasa indah. Bila bekerja sebagai guru di ABIM, ana cuba untuk menghayati puasa spt itu lg..tp tak dapat, ada kala ana tewas dengan pujukan hati utk berbuka dgn juadah yang lazat.

Akhirnya, ana dapat merasai kembali keindahan puasa pd thn 2009. buat sekian lama, sejak 10 tahun ana tidak melalui Ramadhan bersama ibu ana. Tapi tahun lepas ana dapat berpuasa sebulan di samping ibu tercinta. Namun ibu yg sangat uzur tak mampu berpuasa. Ana sendirian juga berbuka dan bersahur ditemani ibu yang terbaring di katil. Dan bila sendirian tentunya juadah berbuka ana sgt simple. Itu yg ana inginkan.
Berpuasa sambil menjaga ibu yg terlantar kesakitan meninggalkan kenangan termanis buat ana. Hampir keseluruhan puasa ana bersahur dan berbuka di lantai hospital. Cuma seminggu sebelum raya doktor izinkan mak keluar dr hospital. Erm…kisah mak di hospital ana citer dlm entry lain la…tak mampu nak citer pjg2 kali ni…air terjun dr mata nak kuar lak…huk3..sgt byk kenangan jaga mak di wad…

haaaa..camni kira oklah ni...

Apa2 pun pasal kaitan dengan Ramadhan terindah ni kita sama2 cari yuk! Masing2 punya nilaian apa yg indah mengikut rasa masing2…

Kalo di pihak ana di namakan Ramdahan terindah bila

1. Kita dpt berpada2 dengan makanan. Sebab mmg kita nak hayati saat2 kelaparan. Bukan bermewah2 dgn juadah dr pelbagai bazar Ramadhan. Kalo bleh taknak langsung ke bazar Ramadhan.
2. Dapat menunaikan terawih sebaik mungkin walau sgt sibuk dgn tugas.
3. Dapat Qiamulail walau di mana berada.
4. Dapat tadabbur Al-quran. Menghayati maknanya bukan berlumba2 utk khatam sedangkan tidak mengetahui makna ayat. Biar lambat asal bermanfaat.
5. merasai nikmat Lailatul Qadar
6. Berpuasa seluruhnya...seluruh anggota...
7. rasa sedih dan sayu saat Ramadhan meninggalkan kita (apakah rasa itu ada di hati ini?)

ok itu je dapat fikir takat ni…kalo ada tambahan, kongsi2 la yer…smg Ramadhan ini yang terindah…. Salam ramdhan cemerlang dan indah...

Thursday, August 5, 2010

Bisikan gadis solehah



Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi, aku juga punyai keinginan seperti gadis lain dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagi ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf a.s. yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di luh mahfuz, Allah pasti akan mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu, kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah.

Akan tetapi selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaan itu kepadaku, kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuan itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfaq seluruhnya pada mencari redha Ilahi. Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri atau sandaran perjuangamu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi, kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.Akan kukesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku.

Aku pasti berendam air mata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku. Bukan itu yang ku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku keranaNya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibu bapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan aku dan kau lupa tanggungjawabmu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku…

~ana copy paste dari bulletin friendster~
~ana pulak cpy dr satu blog~

Monday, August 2, 2010

Laptop sakit....


Laptop ana masuk air....sob!sob! Kita merancang tuhan menentukan. Ana rancang nak siapkan keja cepat2. Alih2 tgh wat keja ana kusyuk sgt tgk pada screen air yg ana pegang tertumpah...air kiwi lak tuh!...mula2 kena bleh guna lg..tak byk pun, kena percikan je. Tapi kejab kemudian, tekan2 keyboard tak kuar apa2 dah...Ya Allah, apa dah jadi ni? Nak nangis pun ada...lps off kan...ana buka lg..masih sama..uwaaa......

Untuk megelakkan tekanan berterusan ana isi air dlm baldi , ana basuh motor sampai berkilat...haaa...ada faedah. Pastu ana ajak hanan gi mkn...yelah pulun siapkan keja sampai abaikan mkn, sekali laptop rosak..baik gi mkn...

Sampai ari ni laptop ana masih begitu, bleh on tenet pun tp takleh type apa2 pun...ana dapat tengok jelah....huhuhuhu....

semoga laptop ana pulih cepat....